27 července, 2024

.Nestartuje mi auto

Řekli bychom si, že je to vyloženě zimní problém, a i když to vypadá hodně nepravděpodobně, tak i v létě se vám snadno může stát, že auto nechce nastartovat a uslyšíte při pootočení klíčku jen chabé zaškytání. Pokud se vám to tedy stane, nejdříve zapátrejte v mysli, jak dlouho máte baterii v autě a pokud dojdete k závěru, že je to určitě tak kolem pěti let, tak to s největší pravděpodobností opravdu bude „smrt“ autobaterie.

Jak se v tuto chvíli zachovat?

Můžete strčit klíče do tašky a vydat se na nejbližší MHD, zavolat taxík anebo se zachovat akčně a požádat nejbližšího řidiče, aby vám vaše auto pomohl nastartovat pomocí startovacích kabelů, které si pro jistotu v autě vozíte. Rozhodně však nedoporučujeme použít tzv. starý způsob zprovoznění auta a tím je roztlačení případně roztažení jiným autem. Nemáte-li totiž nějaké „historické“ vozidlo, pak je v autě katalyzátor výfukových plynů, který byste tím zničili.
A zdaleka nejen to. Dnešní auta mají místo rozvodového řetězu ozubený řemen a ten se při roztahování může poškodit či o pár zubů přeskočit. Prakticky i nová auta roztáhnout lze, ale raději to nezkoušejte. Jednak by to museli oba řidiči hodně umět, ale i přesně vědět co tomu nepojízdnému je.
Jenže i když najdete ochotného řidiče, který vám je ochoten auto pomoci nastartovat, nemusí to ještě znamenat, že on bude vědět jak na to.

Takže vám nabízíme několik rad, které je možná dobré si vytisknout a vložit do pytlíku se startovacími kabely.

  • – startovat můžete nejen pomocí dalšího auta, ale i z náhradní (rezervní) baterky
  • – nastartujte auto, ze kterého budeme své auto startovat (pokud bychom startovali až po propojení kabelů, mohli bychom vybít i nabitou baterii)
  • – dávejte si pozor, aby konce kabelů o sebe neškrtly a nenastal zkrat
  • – červený kabel připojte na kladný pól (+) vybité baterie a druhou stranu kabelu propojte na kladný pól nabité baterky
  • – černý kabel připojte na záporný pól (-) nabité baterky
  • – před připojením posledního ze čtyř konců kabelu ještě jednou zkontrolujte, že máte opravdu spojeny správné póly, čili + s + a – budete propojovat zase s – . Nedbejte na polohu baterky, protože každé auto ji může mít na jiné straně a jinak otočenou
  • – pokud startujeme auto – auto, je dobré nechat alespoň 5-10 minut špatnou baterku oživit, neboli nechat propojenou a dobíjet z běžícího autem přičemž lehce sešlápneme plyn, aby se alespoň trochu dobila.
  • – je dobré pak to nastartované auto vytočit do otáček skoro na maximum, aby napětí na baterce bylo co nejvyšší.
  • – nastartujte vaše nestartující auto
  • – odpojíte startovací kabely v opačném pořadí, než ve kterém jste kabely připojovali.

Kdybyste měli problém s baterkou v zimě, většinou stačí motor jízdou zahřát. Můžeme i zastavit a určitě nastartujeme, pokusíme-li se o to dříve, než motor opět vychladne na „-20 °C“. Samozřejmě že je potřeba věc dořešit – zjistit stav baterky, dolít, dobít, koupit novou, …
Jde-li ale o problém „letní“, je baterka skoro jistě „KO“ – „odešel článek“ apod. Pak je potřeba dojet až do cíle cesty. Tedy pokud před sebou máme 200 km, neplatí, že po 100 km můžeme zastavit. Poškozené baterce „dobití jízdou“ nepomůže. Tedy v létě nastartovat kabely ano, ale pak jet rovnou do cíle či do servisu v cílovém místě.

Autor: Karel Zítek

Související příspěvky

Zanechte Odpověď