27 října, 2021

Každý týden nová dieta?

Není dieta jako dieta. Chcete-li zhubnout, snažte se identifikovat faktory, které přispěly ke zvýšení tělesné hmotnosti, a pomůže vám to s její redukcí. Co třeba množství jídla, přítomnost prázdných kalorií a nebo kvalita potravin, které jíte. Čím více jíte sladkých a moučných jídel (uhlovodany), tím více inzulínu produkuje vaše slinivka a tím více „cukru“ si vaše tělo žádá. Pronásleduje vás pak neukojitelná chuť na sladké.

Nemyslete si, že dlouhotrvající hladovkou přijdete o pocit hladu. Většina anorektiček má nepřetržitý hlad.

Je nutné vyloučit sladkosti vč. slazených nápojů

Sladkosti mají vysoký obsah cukrů, tuků, a tedy i kalorií. Malý koláč má asi 260 kalorií. Kalorická jídla nemají žádnou výživovou hodnotu. Jednoduché cukry rychle a na krátkou dobu zvednou hladinu glukózy v krvi a za chvíli máte zase chuť k jídlu.
Podobné to je v případě sladkých nápojů. V ochucené vodě je cukr, aroma, barvivo, žádné látky potřebné k životu. Vhodnější je obyčejná voda. Potřebujete-li nějakou příchuť, použijte třeba plátek citronu. Doporučená dávka tekutin je 1,5 – 2 l denně a při zátěži i více.

Zapomeňte na alkohol

1 gram alkoholu obsahuje 7 kalorií a půl litru piva je zhruba 250 kalorií. Takže pokud vaše strava obsahuje pivo, víno, a jiné alkoholické nápoje pijete zbytečné kalorie. Pokud si opravdu neumíte odepřít pití alkoholu, zvolte jednou týdně 1-2 sklenky vína. Víno je bohaté na polyfenoly, což má pozitivní vliv na kardiovaskulární systém.

Výrazně snižte slané pochutiny

Chipsy, sušenky, tyčinky, solené arašídy jsou potraviny s vysokým obsahem tuku a kalorií. Jsou sice příjemný zpestřením při setkání s přáteli či sledování televize, ale toto chvilkové potěšení je vykoupeno velkým množstvím kalorií. Malé balení chipsů (90 gramů), má asi 460 kalorií, a je tedy rovnocenné vydatnému jídlu. Navíc po nich nemáte pocit nasycení, jako po zdravém jídle.

Vyměňte bílé pečivo celozrnné

Po jídle bílého chleba dostanete po chvíli chuť na jídlo další. Situace je zde podobná jako u sladkostí. Z celozrnného pečiva, se glukóza uvolňuje postupně a pomáhá udržovat hladinu cukru v krvi téměř konstantní a vláknina v nich obsažená vyvolává pocit sytosti. Kromě toho je celozrnné pečivo bohaté na vitamíny B, hořčík, zinek, železo.

Zvyšte spotřebu zeleniny

Ovoce a zelenina jsou zdrojem vitaminů, včetně několika antioxidantů, minerálů, polyfenolů a dalších biologicky aktivních látek. Zelenina by měla být součástí každého jídla. Není nutno omezovat množství, protože je nízkokalorická, například, 100 g rajčat, má pouhých 14 kalorií. Zeleninu můžete jíst, kdykoli, když máte mezi jídlem hlad.
U ovoce je to trochu složitější, protože je bohatá na jednoduché cukry, a tím i na kalorie – jablko má kolem 70 kcal. Proto omezte počet porcí na 1 ks denně.

Pozor na množství masa

Při dobře vyvážené stravě by mělo pocházet 50-60 % energie ze sacharidů. Takže pokud si připravíte k večeři maso, mělo by zaujímat pouze čtvrtinu talíře, polovinu zelenina a zbytek přílohy (rýže, těstoviny, brambory, …).

Light nemusí vždy znamenat nekalorické

Je-li na potravině napsáno 0 % anebo light, nemusí to ještě znamenat nekalorické. Výrobek sice může obsahovat málo tuku, ale může mít cukr a další komponenty, které poskytují docela dost  energie.

Správně sestavený jídelníček

Snažte se zapomenout na knedlíky, smažená jídla a omáčky.

snídaně – měla by obsahovat 1/4 jídla z denní dávky. Střídejte sýr, šunku, tvaroh, jogurt, ovesné kaše…. Nezapomínejte na chléb nebo celozrnné pečivo a zeleninu.
svačina – tvaroh, jogurt, kefír, jogurtové mléko nebo acidofilní mléko + ovoce nebo zelenina
oběd – ten by měl obsahovat 1/3 jídla denní dávky. Talíř by z 1/4 měl obsahovat bílkoviny (libové maso, vejce, sójové maso, sýr, …). 1/4 přílohy (brambory, rýže, těstoviny) a 1/2 zelenina.  Alespoň jednou týdně by zde měli jíst luštěniny.
svačina – tvaroh, jogurt, kefír, jogurtové mléko nebo acidofilní mléko + ovoce nebo zelenina
večeře – nezapomínejte na večeře. Posuňte si čas abyste jedli tak 3-4 hodiny před spánkem. Složení může být podobné snídani či obědu a jde asi o 1/4 jídla z celkové denní dávky.
2 večeře – začne-li vás trápit hlad, dejte si nějakou bílkovinu bez přílohy (např. teplé mléko) s hladovým žaludkem se špatně usíná.

Co se stane ve vašem těle po dietě?

Každý týden nová dieta vám kompletně rozhodí celý organismus.

Rychlý úbytek hmotnosti je velmi nebezpečný pro srdce, které tuto zátěž nemusí vydržet. Při nesprávném hubnutí pocítíte velkou únavu a začnete být podráždění. Jazyk se vám zřejmě potáhne bílým povlakem a bude vám cítit z úst. Navíc se vám výrazně zpomalí metabolizmus a začnete-li zase jíst „normálně“, tak  zase rychle přiberete.

Hlavní energetický zdroj potřebný pro pohyb je glukóza, která cirkuluje v krvi a je řízena inzulínem. Nadbytek glukózy je skladován v játrech a ve svalech. Nedostane-li tělo dostatek uhlovodanů (např. při hladovění), vezmou si svaly glukózu nejdříve z krve a potom použijí záložní zdroje.

Uhlovodany

obsahují uhlík, vodík a kyslík, tvoří vodu. Při dietě se zvyšuje obsah moči a zpočátku jde váha rychle dolů. Díky ztráty vody se zvyšuje procento tělesného tuku.
Spotřebuje-li vaše tělo všechny uhlovodany, začne s přeměnou bílkovin a tuků na glukózu. Vaše svalová tkáň se smrští, což je riskantní pro vaše zdraví. Současně s dietou nezapomínejte na fyzickou aktivitu abyste minimalizovali ztrátu svalů.

Bílkoviny

obsahují vodu a zvyšují vylučování vody, vynecháte-li tedy nějaké jídlo, zhubnete bez ohledu na to kolik vody vypijete, protože 0,2 kg tělesného tuku uvolňují denně 1800 kcal. Je to rovněž rychlá ztráta z důvodu ztráty vody.  Při pravidelné stravě se váha opět vrátí k normálu.
Mozek používá jako zdroj energie glukózu. Po několika dnech hladovění glukózu  spotřebuje a nebude schopen správně pracovat.
Správná dieta je ta, která přinutí tělo používat tělesný tuk jako zdroj energie. Váha se snižuje mnohem pomaleji, protože tělesný tuk obsahuje méně vody.

Extremní diety

  • Jsou ženy, které celý den vypijí jen jednu dietní Collu. Limonádová dieta se skládá s vody, citronu, javorového sirupu a cayenského pepře.
  • Další dietáři se omotají potravinářskou folií a jdou do sauny.
  • Jiní se snaží provozovat plavání ve studené vodě, která má zrychlit metabolismus.
  • Pití šťáv z ovoce a zeleniny spojené s výplachem střev.
  • Pak jsou další, kteří drží dietu Řekněte NE. u této diety se jí sacharidy jen ráno a mohou být jen tak velké jako je dlaň.
  • Řeřichová polévka je další z šílených diet (cibule, řeřicha, olivový olej a celer). Tuto polévku, si můžete vzít 3x denně.
  • atd.

 

Potraviny, které vám pomohou hubnout

Související příspěvky

Zanechte Odpověď