17 října, 2021

„Dieta“ Michel Montignac

hrášekFrancouzské ženy zpravidla nezajímá žádná dieta. Že by měly silnější vůli nežli ostatní?

Amerika a Velká Británie ale v posledních desetiletích konzumují nezdravé množství rychlého občerstvení a tento trend se pomalu dostal i k nám. To bohužel způsobuje různá onemocnění a nadváhu. Proto je už mnoho let malou záhadou, proč jsou francouzské ženy mnohem štíhlejší než jejich vrstevnice v okolních státech.

Žádné počítání kalorií nebo extrémní omezování

Francouzky si neodříkají ani večeře se sklenicí červeného vína. Jak je možné, že mohou jíst pozdě v noci bez viny, a přitom zůstat štíhlé? Vypadá to velmi nepravděpodobně, ale ve Francii je počet lidí s nadváhou velmi nízký. Na francouzském způsobu života založil Michel Montignac své teorie o životosprávě. Tato metoda byla testována a úspěšně aplikována do současnosti. Autor se jasně distancuje od dělené stravy, kterou u nás zpopularizovala Lenka Kořínková. Montignac se při sestavování diety zaměřil na znovuobjevený fenomén glykemického indexu potravin.

ozšířil se názor, že je lépe nejíst tučná jídla a sacharidy, ale podle Francouzek to není nutné. Klidně si dejte víno, chléb, sýr, a dokonce i večeři po dvacáté hodině v případě potřeby. Francouzské ženy nikdy nedrží půst, protože to není příjemné, přesto jsou jejich těla v souladu s tím, co my často ignorujeme. Nicméně, věří v pohyb a místo projížďky v autě se raději projdou. Místo výtahu použijí schodiště, a hlavně tráví hodně času venku.

Nízký glykemický index

Montignac tedy zaměřil svou pozornost na nízký glykemický index. Takto se označuje schopnost potravin zvýšit hladinu cukru v krvi, která podpoří vyloučení inzulinu. Ten pak hladinu cukru vrátí zpět do normálu.
Pokud má ale potravina vysoký glykemický index, dojde k uvolnění velkého množství inzulinu, k výraznému poklesu hladiny cukru v krvi a tento pokles vyvolá velmi intenzivní pocit hladu. Navíc inzulin podporuje ukládání tuků do buněk.

Které to tedy jsou, ty prospěšné potraviny s nízkým glykemickým indexem, které vedou k úpravě tělesné hmotnosti?
Čočka, fazole, cizrna, loupaný hrách, zelenina, ovoce, ořechy, celozrnný chléb, těstoviny, libové maso, a hlavně ryby a vejce. Z tuků Montignac doporučuje olivový olej. Překvapivě také husí a kachní sádlo. Na druhé straně ale Montignac výrazně omezuje mléčné výrobky.
Režim „diety“ je rozdělen do dvou fází. V první fázi se zbavujete nevhodných stravovacích návyků. Ve druhé se plně soustřeďujeme na striktně zakázané potraviny.

Pochopitelně, že je nutností rozdělit stravu do menších dávek. A pokud chcete hubnout a začnete se pravidelně hýbat, zvyšte množství bílkovin – asi na 1,3 až 1,5 gramu na kilogram tělesné hmotnosti. Při hubnutí dochází k úbytku nejen tuku, ale i svaloviny a svalovina odpovídá za množství energie, které tělo spálí v klidu. Druhým důvodem je to, že vyšší přísun bílkovin podporuje snižování tělesné hmotnosti, protože vás rychle zasytí a nesníte pak tolik ostatního jídla. Jezte pomalu a na jídlo se plně soustřeďte. Pijte po každém jídle hodně vody, protože vás zasytí.

Další příspěvky v této kategorii

Související příspěvky

Zanechte Odpověď