Jste opravdu rozhodnutí? Výborně! Jako první krok zkusme nahlédnout na svou nemovitost očima kupujícího. Ne jako na svůj domov, ale jako na zboží, které chceme co nejrychleji prodat.
Nejvýhodnější způsob, jak dobře prodat takovéto zboží, je ukázat jej zájemcům v tom nejlepším světle. První dojem se napodruhé už těžko utváří, takže pojďme na to:
S novým bydlením si lidé kupují sny, plánují svůj budoucí život.
Proto je celá strategie v podstatě o působení na lidské emoce.
Máme pět smyslů – zrak, čich, hmat, sluch a chuť – a těmi člověk vnímá vše kolem sebe jako celek. Tyto pocity mu potom podvědomě vytvářejí celkový dojem, a tak, aniž by si to uvědomoval, najednou ví, že přesně tato nemovitost je to, co hledá.
Abychom byli úspěšní, je třeba pokusit se pozitivně zapůsobit na všechny tyto smysly, a pokud se to podaří, vše ostatní už může jít téměř samo…
Zrak – Prvním doporučením je, aby se nemovitost nabízela čistá a vzdušná, bez osobních věcí, suvenýrů a trofejí, tak, aby si zde případný zájemce dokázal představit svůj budoucí život. Je vhodné použít silnější osvětlení (žárovky). Ideální je nemovitost vymalovat, opravit všechny stěny (ne však maskovat stavební vady) a precizně uklidit. Zvláštní péči věnujte koupelně (výstava šamponů sem rozhodně nepatří) a kuchyni, zejména pak kuchyňské lince. Odstraňte všechny zbytečné věci. Čas a peníze investované do vylepšení těchto dvou místností budou mít největší efekt.
Čich – Určitě máte zkušenost, že každá nemovitost má svou specifickou vůni. Protože zde bydlíte již dlouho, nic takového možná nevnímáte, ale pro emoce to může být velmi důležité. Před prohlídkou je tedy důležité řádně vyvětrat. Pokud chováte domácího mazlíčka nebo jste kuřák, pokuste se zbavit jakýchkoli pachů. Sami si možná zápach neuvědomujete, ale zájemci o vaši nemovitost si ho pravděpodobně všimnou hned při první návštěvě. Na trhu existuje spousta bytových vůní, které dokážou velmi zpříjemnit atmosféru domova.
Hmat – Snažte se vytvořit co nejvíce volného prostoru. Ukázat nemovitost jako prostornou a světlou je při prodeji klíčové. Opět zde hrají roli emoce, takže vnímání prostoru bude pro zájemce na prohlídce velmi důležité. Nepodceňujte přípravu nemovitosti a nespoléhejte na to, že si zájemce něco odmyslí a bude sledovat nemovitost jako takovou. I kdyby to většina lidí dokázala, představa zůstává někde v podvědomí – první dojem se podruhé vytváří velmi těžko. Odstranění starého či nepotřebného nábytku může někdy také pomoci. Tím se vytvoří více místa a nemovitost se provzdušní. Navíc si zájemce může lépe představit, jak si nový domov vytvoří podle svých přání. Nemovitost je tak připravena pro nové začátky!
Chuť – To vás možná nenapadlo, že? V čase prohlídky uvařte silnou zrnkovou kávu, která u většiny lidí vyvolává pocit domova. Pokud očekáváte více prohlídek během jednoho dne, zkuste upéct voňavý ořechový nebo jablečný koláč – máte tak i pro sebe skvělou odměnu za dobře vykonanou práci!
Takže shrnuto a sečteno: nejlépe se prodává nemovitost, která je čistá, voňavá, světlá a vzdušná. No koupili byste si snad jinou?
Autor článku: Daniela Krčmářová