Frances Haugen je bývalá zaměstnankyně Facebooku, která v roce 2021 odhalila řadu interních dokumentů a informací o praktickém fungování společnosti. Tyto informace přispěly k rozsáhlé debatě o etických aspektech provozování sociálních sítí, jako je Facebook, a jejich vlivu na společnost.
Zde jsou hlavní body toho, co Haugenová a další bývalí zaměstnanci společnosti Facebook zveřejnili:
Vědomé ignorování bezpečnosti uživatelů
Haugenová obvinila Facebook z toho, že upřednostňuje růst a zisky před bezpečností a zdravím uživatelů. Společnost prý věděla o tom, že její platforma má negativní dopad na duševní zdraví mladých lidí, zejména dívek, a přesto nezasáhla. Interní výzkumy ukázaly, že Instagram, který vlastní Facebook, zvyšuje problémy s nízkým sebevědomím a depresí u mladých dívek, ale firma tyto poznatky nevyužila k řešení problému.
Algoritmy preferují polarizační obsah
Dalším zásadním odhalením bylo, že algoritmy Facebooku aktivně podporují a šíří polarizující a kontroverzní obsah. Tento obsah přitahuje větší pozornost, což vede k vyššímu zapojení uživatelů, což zvyšuje zisky z reklamy. Zvyšující se polarizace a šíření dezinformací byly vedlejšími účinky, kterým se Facebook dostatečně nevěnoval.
Interní dokumenty ukázaly, že Facebook nedokáže efektivně bojovat proti šíření dezinformací a nenávistného obsahu, zejména v zemích mimo USA, protože společnost neinvestuje nedostatek prostředků do moderování obsahu v zemích třetího světa, což vede k šíření dezinformací a obsahu, který může vyvolávat násilí.
Vliv na politiku a demokracii
Podle Haugenové měl Facebook významný dopad na politické procesy po celém světě. Bylo odhaleno, že platforma umožnila snadné šíření dezinformací a extremistických názorů, což mělo přímý vliv na volby v různých zemích.
Facebook prý věděl, že jeho platforma přispívá k radikalizaci a šíření falešných informací, ale vzhledem k ziskům a růstu uživatelské základny tomu nevěnoval dostatečnou pozornost..
Manipulace s veřejným míněním
Bývalí zaměstnanci také popsali, jak Facebook ovlivňoval veřejné mínění tím, že algoritmy preferovaly určité typy obsahu, což mělo za následek větší polarizaci společnosti. Facebook podle nich ovlivňoval, jakým způsobem se uživatelům zobrazují příspěvky, což vedlo k vytvoření „informačních bublin“, ve kterých uživatelé viděli pouze obsah odpovídající jejich názorům a tím byli méně vystaveni odlišným pohledům.
Problémy s transparentností
Haugenová tvrdila, že Facebook se záměrně vyhýbá transparentnosti, aby si udržel dominantní postavení na trhu. kritizovala Facebook za to, že veřejně neodhaluje, jak fungují jeho algoritmy a jak společnost přistupuje k otázkám dezinformací, bezpečnosti a etiky.
Podle interních výzkumů, které Haugenová zveřejnila, má Facebook přímý negativní dopad na zdraví společnosti. Umožňují šíření dezinformací a nenávistných projevů, ale také podporuje závislost uživatelů na sociálních médiích.
Reakce Facebooku
Facebook, nyní pod názvem Meta, obvinění Hokejové částečně popřel nebo bagatelizoval. Tvrdil, že se snaží o zlepšení bezpečnosti uživatelů a že pracuje na tom, aby platforma nebyla zneužívána k šíření dezinformací a nenávisti. Společnost rovněž argumentovala, že mnoho odhalení bylo vytrženo z kontextu a že interní výzkumy jsou pouze jedním z mnoha kroků k tomu, jak zlepšit služby.
Co se změnilo?
Frances Haugenová svým odhalením rozproudila celosvětovou debatu o zodpovědnosti technologických gigantů za obsah na jejich platformách a o vlivu sociálních sítí na společnost, zejména na mladé lidi a demokratické procesy.
Od doby, kdy Frances Haugenová odhalila interní dokumenty Facebooku (nyní Meta), společnost učinila určité změny, ale mnoho problémů stále přetrvává.