Moudrost dnešního dne:

Láska žádá všechno a úplně právem.

...

Právě přítomno: 574 hostů a žádný člen

16 největších dietních mýtů a lží

.

Mezi lidmi je mnoho mýtů o zásadách správného stravování. Třeba, že cukr je nezdravý. Ano, v dortech je spousta cukru. Ale to třeba v ovoci také! Existuje spousta mýtů a rad, ale jak se v nich vyznat? Německý dietolog Detlef Pape (54) sestavil v souvislosti s dietami a hubnutím seznam 16 největších vžitých omylů a lží… 

Posuďte sami, vypadá to celkem logicky, že?


  1. Z tuku se tloustne.
    Ne! Maso (až 0,5 kg denně) a tuk (80 až 120 g denně) jsou naprosto v pořádku. Zvláště pro fyzicky pracujícího člověka je přiměřené množství tuku důležité. Živočišné tuky mají stejné množství kalorií jako rostlinné. Z tohoto hlediska jsou si tedy rovnoprávné. Nejzdravější je olivový olej. Proto jej za ostatní tuky nahraďte všude kde je možné
  2. Když budu jíst méně, zhubnu.
    Ne! Kdo jí méně, ztrácí svaly, které jsou spalovačem tuků. Omezíte-li radikálně příjem kalorií, začne si vaše tělo paradoxně dělat větší tukové zásoby na »horší časy«.
  3. Ovoce je dobré na hubnutí.
    Ne! Nikdy nejezte ovoce večer! Fruktóza aktivuje inzulin a zastaví noční spalování tuků. Navíc – ovoce je kalorické. Třeba jeden velký banán má v sobě 192 kalorií, to je jako 12 kostek cukru. A jablečný džus má dokonce víc kalorií než coca-cola!
  4. Sůl zvyšuje krevní tlak.
    Ne! Studie ukázaly, že ani velké množství soli (15 až 20 g denně)nezpůsobuje vyšší krevní tlak. Sůl se ukládá v kostech a pokožce. Máte-li ale nadváhu, měli byste příjem soli opravdu omezit.
  5. Cukr způsobuje cukrovku .
    Ne! Tělo bezpodmínečně potřebuje 100 až 200 g cukru denně. Jednak pro mozek a jednak jako zdroj energie pro ledviny, krevní destičky, játra a svalové tkáně. Navíc se díky němu bílkoviny z potravy v těle rozkládají na teplo. Živíme-li se duševní prací je pro nás tedy velmi důležitý.
  6. Po hranolkách se tloustne.
    Ne! Vázáním bramborového škrobu na tuky způsobují hranolky mnohem méně inzulínových reakcí než např. celozrnný chléb.
  7. Kečup škodí dětem.
    Ne! Vysoká koncentrace červeného barviva lycopinu dokonale chrání buňky v těle, mnohem lépe než třeba jablko.
  8. Po ovocném jogurtu se hubne.
    Ne! Směs živočišných bílkovin a cukru nutí tělo spotřebovávat inzulín a usazovat tuky. Pozor rovněž na nízkotučné jogurty, nemívají tzv. "živou kulturu", velmi prospěšnou pro střeva, a protože mívají řídkou strukturu, mohou obsahovat zahušťovadla, která vaši váze taky neprospějí.
  9. Zelenina chrání před rakovinou.
    Ne! Studie vědců z celé Evropy blahodárný vliv zeleniny neprokázala.
  10. Vejce zvyšují hladinu cholesterolu.
    Ne! Přebytečný cholesterol z potravy je střevy vyloučen z těla.
  11. Čokoláda je nezdravá.
    Ne! Správná čokoláda obsahuje rostlinný tuk, kakaový olej, často i zdravý ořechový tuk a 30 až 40 g cukru, který se ale do krve dostává díky svému vázání na tuky velmi pomalu.
  12. Po produktech »light« se hubne.
    Ne! Často je u nich jen snížen přídavek tuků. Energetická hodnota ale zůstává kvůli přirozenému složení stále vysoká. Pozor zejména na "zdravé" cereálie. Často jsou doporučovány na snídani. Dodávají totiž tělu v malém množství velký obsah energie a jsou proto vhodné spíše pro děti a sportovce.
  13. Sýry jsou zdravé.
    Ne! Většina druhů sýrů obsahuje mnohem více tuků než leckterý salám.
  14. Kdo nesnídá, snáze shodí kila.
    Ne! Tělo bez snídaně nedosáhne ideální teploty (37 °C), aby látkovou výměnou spálilo dostatečné množství tuků. Lidé, kteří nesnídají, jsou náchylnější k nadváze.
  15. Čím víc budu sportovat, tím budu hubenější.
    Ne! Vybírejte si jen sport, při kterém se spalují tuky, a nikoli cukry. Cukry se spalují v případě intenzivního výdeje energie. Aby se spalovaly tuky, je nutné udržovat delší dobu nižší pohybovou frekvenci. Sportovní tempo, při kterém se spalují tuky, je takové, při kterém jste schopni ještě mluvit.
  16. Po páté hodině se nejí.
    Ne! Odborníci doporučují jíst poslední jídlo 2 hodiny před tím, než jdete spát, pozor ale na těžká jídla.
Sdílet
TOPlist
SEO Rozcestník