Moudrost dnešního dne:

Žádná pevnost není tak opevněná, aby se nedala dobýt penězi.

...

Právě přítomno: 524 hostů a žádný člen

Co je příčinou obezity?

.

Zdálo by se, že odpověď je úplně jednoduchá - jíme příliš mnoho jídla. Je to však jinak, mnoho jídla není jedinou příčinou, je zde je totiž mnoho dalších faktorů, které mohou mít dopad na naši váhu. Většinou však není viníkem množství, ale kvalita a způsob naší stravy. V poslední době dokonce vznikají vědecké práce o tom, že obezita je důsledkem virové infekce, nebo je na vině "gen obezity".

Stravovací návyky

Často je obezita výsledkem příliš velkého přísunu kalorií, než tělo ve skutečnosti potřebuje. To co tělo ihned nespotřebuje, je transformováno do tukové tkáně, což je lidská zásobárna energie. Co tedy řídí naši chuť k jídlu? Mezi faktory, které ji ovlivňují, jsou:

- množství, frekvence, složení a chuť jídla

- kontrola CNS (centrální nervový systém), hypothalamus,  limbický systém, mozková kůra, amygdala (pocit hladu a sytosti), atd.

- neurotransmitery jako serotonin, noradrenalin, dopamin.

Takže, pokud se v některé z těchto oblastí vyskytne něco abnormálního, může nastat zvýšená chuť k jídlu a tím následně i nadměrnou tělesnou hmotnost.

Je potřeba si uvědomit, že tím jak jíme (mastné, sladké) je důsledek nesprávných návyků, které jsme se naučili v dětství. Vaříme stejně, jak vařily naše matky a jíme u televize stejně jako naši otcové. Často jsme se naučili z domova to, co způsobuje problémy s tělesnou hmotností rodičů. Proto mají stejné problémy i jejich děti. Často je to však interpretováno jako dědičná rodinná zátěž. Čím dříve přestaneme obviňovat své geny za nadváhu a uvědomíme si chyby, které denně děláme, tím dříve můžeme udělat pozitivní krok ke změnám v našich návycích.

Ze všeho nejdříve je potřeba vyloučit tučná jídla a sladkosti. Mnohdy stačí nahradit smaženou za dušenou stravu. Vaření nebo pečení v alobalu bez přidání tuků, má taky svůj vliv na snížení vaši váhy. Pokud si na stůl připravíte místo mísy sladkostí mísu s čerstvou zeleninou a ovocem, bude vaší odměnou nejen hubnutí, ale také se vám zlepší nálada a zdraví. Navíc nebudete hladovět, protože budeme mít rychlý přísun jídla tak často, jak budete potřebovat.

Nejezte za den jen 3 velká jídla, nebo dokonce méně, snažte se jíst 4-5 jídel pravidelně každé 3-4 hodiny.

 

Životní styl

Také byste měli věnovat pozornost dalšímu prohřešku, kterým je nedostatek fyzické aktivity . Došli jsme do situace, kdy hlavním pohybem je jen přesun do kuchyně, abychom si udělali další sendvič a mohli sledovat další seriál, případně pivo k nějakému zápasu. Stejně pak ve šlépějích rodičů pokračují i jejich děti, které jedí jídlo bez věnování pozornosti sedíce u počítače.

Je důležité najít si čas i na fyzickou aktivitu s dětmi. Nejen že je to aktivita prospěšná pro obě strany, ale mimo to bude prospěšná pro zlepšení rodinných vztahů. Pohyb by měl mít velký podíl v regulaci hmotnosti.

Měli byste se chovat tak, jako vy bylo jídlo "svátek". Posaďte se společně u stolu a jezte v klidu, pomalu, se soustředěním na to co jíte, na chuť a vzhled jídla. Pokud totiž jíme rychle a nevnímáme, co jíme, zatímco vykonáváme další činnost, naše tělo si ani nevšimnete, že jsme něco jedli. Pokud vám to pomůže, můžete používat ještě - až do nedávné doby používanou modlitba před jídlem (nebo libovolný jiný rituál), která nám pomáhá soustředit se na jídlo. Nehledě na náboženství, nám tento zvyk pomůže upozornit na to, že máme něco na talíři a odpoutá nás od ostatních aktivit.

Někdy je nadváha výsledkem vyrovnání se se stresem, žalem, nudou, nebo snahy zlepšit si náladu. S tímto zlozvykem se často bojuje nejhůře a někdy je dokonce potřebná pomoc psychologa, který nám pomůže se vypořádat s emocemi. Tím si jídlo vybuduje svou původní roli a zdroj relaxace se získáte jinými cestami.

 

Sekundární obezita

Obezita je však někdy důsledek nějaké naší choroby, fyziologické změny nebo výsledek její léčby. Mezi faktory patří:

  • - Cushingův syndrom
  • - Syndrom polycystických ovarií (PCOS)
  • - Turnerův syndrom,
  • Downův syndrom ,
  • - Nadledvin-genitální syndrom,
  • - Team Morganiego
  • - Hypotyreóza
  • - Hyperprolaktinemie,
  • - Pseudo hypotyreózou,
  • - Nedostatek růstového hormonu.
  • - Primární hyperinzulinismus,
  • - Hypogonadotropní hypogonadismus,
  • - Zánětlivé onemocnění a centrálního nervového systému (kraniální trauma, mozkové nádory,   viry, bakterie, atd.)
  • - Menopauza,
  • - Obezita puberty.

 

Pokud se zaměříme na léky, tek k obezitě mohou přispět:

  • - Antidepresiva
  • - Neuroleptika, fenothiaziny, butyrofenony,
  • - Antiepileptika
  • - Beta-blokátory
  • - Cyproheptadyna,
  • - Glukokortikoidy,
  • - Estrogen,
  • - Progesteron.

 

Je obezita VIRUS?

Existují vědecké zprávy, že za obezitou může stát adenovirus, který je zodpovědný za běžné nachlazení. První zmínka o vlivu těchto virů byla v souvislosti infikovaných kuřat a myší. Bylo zjištěno, že kuřata a myši zvýšili svou tělesnou hmotnost rychleji než zdraví jedinci navzdory tomu, že obě skupiny jedly stejné jídlo. Další důkaz pochází z výzkumu vědců z Louisiana State University. Studie byly provedeny na kmenových buňkách obézních lidí, získaných od pacientů po liposukci. Polovinu z buněk infikovali virem a ty se změnily na tukové buňky, naprosto odlišné od těch zdravých. Další studie byla provedena výzkumníků z University of California na skupině 124 dětí ve věku od 8 do 18 let. V 19 případech byly zjištěny protilátky proti viru, přičemž 15 z nich bylo obézních, což se zdá potvrzuje teorii vlivu infekce na nadváhu. Existují zprávy, že výskyt adenoviru je u štíhlých jedinců je méně častá (11%) než u obézních (30%).

 

Obezita a geny

Výzkumníci z Británie vydali zprávu, že existuje silná vazba mezi genem FTO a zvýšení tělesné hmotnosti. Zdůrazňují však, že není zodpovědný za globální epidemii obezity. Dle názoru vědců pomáhá gen regulovat množství tělesného tuku. Síla jeho vlivu na tělesnou hmotnost závisí na tom, zda má jednotlivec zděděnu jednu nebo dvě kopie genu. V případě dvou kopií tyto osoby vážily o průměru o 3 kg více než osoby bez genu FTO. Ti, kteří zdědili jednu kopií genu, vážily asi 1,2 kg více.

Tyto výzkumy, však nesmíme zaměňovat s genetickou predispozicí k obezitě, kterou je postižen 1 z 10.000 lidí .

Je nutno dbát, aby naše jídlo bylo pestré, na zásady správné výživy a jíst pravidelně. Nezapomeňte na pohyb a dbát o naše zdraví. Pokud existují nějaké znepokojivé známky, že to sami nezvládneme, zajděme si ke specialistovi. Nečekejte, až za vaši nadváhu zaplatí klouby  a odmítnou vás uposlechnout.

Autor článku: Emilia Gnybek

Zdroj: www.diety.wp.pl

Sdílet
TOPlist
SEO Rozcestník