Moudrost dnešního dne:

Humor je solí země. Kdo je jím dobře prosolený, vydrží dlouho čerstvý.

...

Právě přítomno: 1142 hostů a žádný člen

- Triky potravinářského průmyslu

.

ovoce?Potravinářský průmysl si plně uvědomuje, že nejvíce se dá vydělat na průmyslově zpracovaných výrobcích, proto potřebují, abychom se na těchto výrobcích stali závislými už odmalička.  Kupujeme si tedy různé křupinky na snídani, stravujeme se "na ulici" a večer si uděláme něco "z pytlíku". 

Napíchané maso plné vody, které se po tepelné úpravě smrskne na poloviční velikost, je už celkem profláknutý fígl, proto se výrobci snaží vymyslet něco nového. V obchodech už jen zřídka kdy narazíte na pravou šunku, která se vyrábí z jednoho kusu masa.

Dobrá. Jenže víme všichni, jak výrobci docílí toho, aby ty malé kousky masa držely pohromadě, aby se pak "šunka" dala krájet, a přitom se nerozpadla? Zní to až neuvěřitelně, ale ony se ty kousky masa k sobě jednoduše slepí pomocí enzymů. Povznese-li se nad silným chemickým zápachem, který enzymy vydávají (časem zápach vyprchá), docílíte krásný, i když nesourodý kus masa, který drží pohromadě, jako by tak maso samo narostlo.

čisté maso?Máte rádi krevety, kaviár a lososa? Ani kreveta však nemusí být krevetou a losos lososem, protože výrobci pochopili, jak vydělat na odpadním masem z ryb, které by jinak nikdo nekoupil. Přidají dochucovadla, slisují vše do tvaru krevety a obarví na růžovo. Kdo by řešil, co vlastně jí? Stejně tak se velice snadno dá obarvit levné rybí maso tak, aby vypadalo jako losos a na balení se někde v rohu napíše, že jde o náhražku. Vy ale spěcháte. Šup s tím do košíku.

Podívali jste se někdy na štítek luxusní krabičky černého kaviáru? Možná zjistíte, že to vlastně ani kaviár není a že jste si právě koupili jen obarvenou tresku plnou vody a zvýrazňovačů chuti, abychom se necítili až tak moc podvedeni.

Mleté maso, které lze koupit téměř v každém supermarketu má krásnou barvu, aby v nás vzbudilo dojem, že jde o kvalitní maso s nízkým obsahem tuku. Ve skutečnosti obsahuje tento výrobek jen 70% masa a zbytek jsou rostlinné bílkoviny, barviva a dochucovadla. Když si spočítáte cenu, kterou jste za balíček zaplatili, tak zjistíte, že je pro vás levnější si maso umlít doma.

Krásně růžové maso v regálech supermarketů přímo láká k uvaření nějaké dobroty.  Jenže. Aby maso vypadalo čerstvě po mnoho dní, kdy leží v regále, je do balení napumpován kyslík (ochranná atmosféra). To, že kyslík umožňuje růst aerobních bakterií a plísní, výrobce moc nezajímá a my to okem nevidíme. Když maso ale rozkrojíte, zjistíte, že je uprostřed šedivé, zatuchlé, po uvaření je tuhé a má chuť po rybím tuku.

Začnete tedy nakupovat jen u místního řezníka v naději, že jste to vyřešili, někteří řezníci ale fígl se stlačeným kyslíkem začali používat taky. 

Kde vy a vaše děti jedí, když jste v práci? Dnes chce být každý rychle bohatý, a tak ani na těchto místech nečekejte žádné zázraky. Restaurace nakupují ve velkoobchodech, kde se prodává např. šunka na pizzu, která obsahuje jen 51% masa a zbytek je voda, škrob, emulgátor, aroma uzeniny a dochucovadla. 

Na pizzu se dává i sýr, ale ten je drahý. Takže je potřeba ušetřit i zde a větší část nějak nahradit. Proto se na pizzu dává náhražka, která je vyrobena z rostlinného tuku a jako sýr jen vypadá.

Přijdete z práce, a nemáte čas na nějaké složité vyvařování. Sáhnete tedy po hotovém jídle. Jídlo z pytlíku velmi pravděpodobně obsahuje glutaman sodný. Díky glutamanu cítíte na jazyku výraznější chutě, ale ve větším množství může porušit spouštěče chuti - dostanete hlad i když už jste jedli.

konzervantyZačínáme být opatrní na různé konzervanty, emulgátory a ochucovadla, tak nás musejí výrobci oklamat jinak. Na etiketách se nedočteme, že výrobek obsahuje Ečka. Naopak, dočte se, že jde o čistě přírodní produkt, bez konzervantů a přísad zvýrazňovačů chuti, bez umělých barviv. Glutaman sodný se nahradí kvasnicovým extraktem, který sice manipuluje s chutí k jídlu stejně jako glutaman, výrobky se dobarví jinak, aby byly lákavé, náležitě se dosladí a my jsme spokojeni.

Ovocné jogurty po deklarovaném ovoci sice jen touží, protože v jednom kelímku bývá jen malý kousek jahody. Nevadí, protože barvu má hezkou a chutná nám.

Marketingové triky jsou mnohdy dalším způsobem, jakým vám výrobci lezou do hlavy. Vědí, že kvůli krátké dopravě (čerstvosti) dáte přednost potravinám z vašeho regionu. Nakoupí-li tedy některý výrobce sledě a zpracuje je až ve vašem regionu, pak je to regionální produkt a vůbec nepřemýšlíte o tom, že ve vašem regionu přeci sledi nejsou.

 

Když bude chtít výrobce prodat půl litrovou láhev "zdravého" nápoje, který obsahuje jen 4 maliny a jedno zrníčko granátového jablka, tak potiskne co největší plochu obalu žádaným ovocem. Téměř všechny nákupy se totiž odehrávají v našem podvědomí. Musí tedy nabídnout nějaký pozitivní podnět, který vás zaujme na první dobrou. Je-li správně zvolený obal, se správným názvem, pak si výrobek koupíte i když vás pak může další popis varovat, že není něco v pořádku.

 

Video - TV SK2  - najdete zde

Sdílet
TOPlist
SEO Rozcestník