Moudrost dnešního dne:

Stěžujeme si, že máme málo času, ale jednáme, jako bychom ho měli nekonečně mnoho.

...

Právě přítomno: 512 hostů a žádný člen

- Stres a zdravý spánek

.

spánekDnešní svět je plný stresových faktorů. Honí vás šéf a dovolává se vyšších výkonů, i když už pracujete na doraz, vaše milovaná osoba onemocněla smrtelnou chorobou, manžela vyhodili z práce a on se dal na automaty, váš podnikatelský záměr nevyšel a nahánějí vás exekutoři,....
Jsou to všechno osobní tragédie, které navíc zhoršuje špatný spánek. Lehnete si s předsevzetím, že hned usnete, ale pak se mnoho hodin převracíte z boku na bok a hlavou se vám honí všechny nepříjemnosti, které se vám stejně nepodaří vyřešit. 

Neustálý stres vyplavuje do žil stresový hormon adrenalin, dech se vám zkrátí, zrychlí a tím se následně i zrychlí srdeční tep. S adrenalinem v krvi se noc spát nedá. Myslete na to, že nespavost je nemoc, která snižuje kvalitu života. V noci  vás přivádí k šílenství a přes den vás vyřadí z aktivního života.

 

Rad na kvalitní spánek je hodně, určitě začíná dobrou postelí, ale známe i takové, kteří se vyspí na hromadě kamení. Někdo má rád vrstvu polštářů, jiný měkkou matraci a další by neusnul bez příjemného nočního prádla.
spánekA někomu nepomáhá ani to. Můžete vyzkoušet antidepresiva, prášky na spaní, bylinné produkty, a nebo autohypnózu podbarvenou meditační hudbou. Na trhu je i tzv. šumítko. Jde o speciální přístroj, který vydává monotónní zvuk, jako je moře, déšť, vítr, ...


Uvědomělé dýchání
Jóga je jednou z metod, které zná východní medicína už celá tisíciletí a je to skvělý způsob, jak si pomoci. Aniž byste si to uvědomovali, tak pod stresem zadržujete dech a mozek má tím pádem nedostatek kyslíku.
Doktor Andrew Weil z Arizony, absolvent Harvardu propaguje techniku 4 - 7 - 8, která si už našla spoustu nadšenců. Je to metoda, která zatlačí stres a úzkost do pozadí a pomůže vám usnout.

Postupujte takto:
Nadechněte se nosem na 4 vteřiny. Když se dlouze a důkladně nadechnete, přijmete více kyslíku než u běžného plytkého nádechu.
Na 7 vteřin zadržte dech. Zadržením kyslíku dáte tkáním čas, aby jej mohly vstřebat.
Potom 8 vteřin pomalu ústy vydechujte. Plynulý výdech pomůže odstranit  z celého těla oxid uhličitý.

Tento interval dýchání pozmění chemické procesy ve vašem mozku, zpomalí srdeční tep a hlavně uklidní vaši mysl, protože soustředění na vlastní dýchání vás odvede od problémů, které se vám honí hlavou. Pomůže vám nejen usnout, ale zažene i vaše noční můry při nočním probouzení, protože tuto metodu můžete použít kdykoli. Máte-li během dne nějaký náročný pohovor, kterého se obáváte, tak vás také úplně zklidní.

Zpomalený dech nás přinutí k hlubším nádechům a tím se zpomalí rychlost úderů srdce. Spánek pomáhá přivolat monotónní dechové cvičení, které také můžete podkreslit nějakou meditační hudbou.

 

anděl spánkuNepodvádějte. Dech nezrychlujte ani nepřerušujte. Pokud se vám takto nepovede dýchat hned po ulehnutí, tak si interval postupně prodlužujte, až se dostanete na správný interval  4 - 7 – 8.

 

Co vám ještě pomůže?

Určitě vám pomůže i čerstvý vzduch a nepřetopená místnost, protože ideální teplota na spánek je kolem 18°C.

Výborná je i ledová koupel, která nás zchladí natolik, že nás teplá postel rychle uspí. Teplá koupel je dobrá na zahřátí, ale ne na spaní, protože rozproudí krev a rozbuší srdce.
Další radou je, abyste před spaním nedělali žádné aktivity, které vás rozčílí (hádka, horor) a nedělejte ani silové aktivity (cvičení, úporný úklid). Naopak se doporučuje nějaká hodně nudná knížka, nejlépe učebnice něčeho, co vlastně ani nepotřebujete vědět.
Jednou z nejhorších zlozvyků je usínání u televize, ale když už si nemůžete pomoci, tak si nastavte automatické vypnutí, aby vás náhle zvuky v noci zase neprobudily.

 

Noční jídlo a pití
Snadno se řekne: jezte 3 hodiny před spaním, ale když pak další 4 hodiny nemůžete usnout, pak zpravidla nemůžete usnout už jen proto, že vás trápí hlad. Pro tyto případy si dejte na stolek něco malého k snědku, co žaludek sice zklidní, ale nezatíží. Dobrá je i medová voda. Noční nájezdy do lednice vás nejen probudí, ale sníte pak nekontrolovaně i to, co byste už jíst neměli.
Pozor i na různé bylinné čaje, bývají většinou močopudné, a když už se vám zdá, že zaberete, přihlásí se močový měchýř.
Alkohol vám sice pomůže usnout, ale naruší vám další spánkové fáze.

Sdílet
TOPlist
SEO Rozcestník