Moudrost dnešního dne:

Největším břemenem na světě je bytost, kterou jsme přestali milovat

...

Právě přítomno: 759 hostů a žádný člen

.Jaké důsledky má nedostatek spánku

.

Celá naše společnost trpí nedostatkem spánku. Horší je to, že jsme se tento nedostatek naučili bagatelizovat a stavět jako by na stupínek vítězství, protože „Podívejte se, mě stačí jen 4 hodiny spánku a jak to teď všechno stíhám“.  Jsou bezesporu mezi námi jedinci, kterým stačí méně spánku než ostatní, ale většinou jde o jakousi spánkovou poruchu, protože pak tento nedostatek spánku dohánějí kofeinem a energetickými nápoji v naději, že obelstí přírodu.

Je odhadováno, že v civilizovaném světě má každý třetí člověk nějaký spánkový dluh a trpí spánkovou deprivací. Podívejme se tedy co se děje v našem těle, pokud nám chybí tato základní životní potřeba.

Drtivá většina lidí potřebuje kolem 8 hodin spánku. Potřebujeme přibližně 3 hodiny mělkého spánku, 3 hodiny hlubokého spánku (NREM fáze) a 2 hodiny snění (REM fáze). Zatímco NREM fáze slouží spíše k relaxaci svalstva, tak REM fáze slouží především k duševní relaxaci. Tyto fáze se v noci pravidelně střídají. V průběhu noci je to asi 4-6x.

Pokud bychom se trochu zastavili u toho, kdy a o čem sníme, tak v první REM fázi spánku většinou sníme o tom, co jsme ten den zažili a co na nás zapůsobilo. V ostatních fázích spánku REM se už zaobíráme i jinými problémy, které nás i nevědomky trápí a díky tomu si celkově konsolidujeme životní prožitky a problémy. Přesně ve stylu našeho známého hesla „Ráno je moudřejší večera“.

Proto jsou právě sny tak často důležité pro psychology a celá staletí se zaobíráme výkladem snů. Snáře tedy nejsou až takový nesmysl, jak by si někdo mohl myslet.

 

Při nedostatku spánku se tato doba snění přenáší z noci na den. A my se pak v průběhu dne dostáváme do fáze psychotického snění ne nepodobnému schizofrenickým stavům. Mozek začne zapínat různě dlouhé snové fáze a svět okolo vás začne mít trochu neobvyklou podobu. Jednotlivé části mozku se střídavě vypínají a zapínají a nejsou spolu schopny dobře spolupracovat. Některé situace tak mozek buď nevyhodnotí vůbec anebo s velkým zpožděním. Pokud se z nějakého důvodu více dní dostatečně nevyspíte a snížíte tuto délku třeba až na 1/3, tak už pátý den budete zažívat přímo fyzické utrpení z nedostatku spánku, které mohou mít různé projevy.

Budou vážně postiženy psychosomatické funkce, sníží se pozornost, rychlost ale významně i inteligence. Podle délky nevyspání tato deprivace snižuje pozornost až na desítky procent. Až 1/3 úrazů na pracovišti má na svědomí nedostatek spánku a stejné číslo se odhaduje u autonehod.

Neméně významné číslo se týká i lékařů zodpovědných za naše zdraví a životy. Díky nekonečným hodinám ve službě dělají pak špatná rozhodnutí, která nás mohou zdravotně poškodit a v nejhorších případech nás může stát i život.

Při ospalosti začne docházet k rychlému mrkání oka a následně k desítkám nepostřehnutelných mikro spánků, které mohou být dlouhé od tří do několika desítek sekund. Mikro spánek probíhá dokonce i s otevřenými očima, takže jsou pro okolí naprosto nepostřehnutelné.

Neméně závažné jsou i další zdravotní důsledky, které dlouhodobý nedostatek spánku sebou nese. Jedním z nich jsou například sklony k depresi. Narušený jedinec pak už ani není schopen setrvat v hlubokém spánku a neustále se probouzí. Což dále negativně působí na jeho zdraví. Čím je jedinec mladší, tím hlubší a déletrvající důsledky to na něj má. Proto je důležité zejména u dětí a mládeže trvat na dostatečné délce spánku.

Proti nedostatku spánku bojuje i tělo.  Jedním z důsledků je např. neustálý pocit hladu. Stále pak jíme a jíme a pocit nasycení se nedostavuje. Mozek totiž vyvolá nadměrné nutkání k jídlu, ale nezapne už pocit nasycení, což vede v dlouhodobém důsledku i k závažné obezitě.

Obezita je pak úzce spojena se spánkovou apnoe (zástava dechu během spánku). Díky apnoe se pak během noci probudíme až mnoho set krát za noc. Tím se pomalu roztáčí nekonečné kolo důsledků a následků. Při dlouhodobém nedostatku spánku máme hladinu inzulinu a symptomy jako u diabetu typu2. Dokonce si může přivodit i vznik cukrovky. Dále se nám sníží až o 50% imunita a jsme tedy daleko náchylnější na různé choroby. Cévy se nám stáhnou a důsledkem nedostatečného oběhu nám je neustále zima, pravděpodobnost infarktu se zvýší až o 50%.

Nebuďme k sobě tedy tak bezohlední a vyspěme se.

 

Odkazy související s tímto článkem:

Máte-li zájem zde přidat nějaký další související odkaz, kontaktujte nás prosím na email Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Sdílet

Komentáře   

0 #1 Anetka 2016-01-15 14:30
Zkoušel jste někdo med a sůl na lepší spánek?
Citovat
TOPlist
SEO Rozcestník