Moudrost dnešního dne:

Láska je jako štěstí. Nemá ráda, když se za ní běhá.

...

Právě přítomno: 408 hostů a žádný člen

Má žena sportovat i v těhotenství?

.

V poslední době je mezi lidmi čím dále větší fascinace sportem. Kolem pohybu nastávajících matek ale vzniká spousta domněnek a fám, nad kterými mnohdy žena bezradně tápe. Podstatou je, že přiměřená aktivita pomáhá udržovat nejen zdravotní ale i fyzický a psychický stav nastávající matky a přenáší se i na plod. Při pohybu se uvolňuje endorfin, hormon  který vyvolává pocit štěstí a dobré nálady. Navíc pohyb zlepšuje činnost střev, čili řeší zácpu, největšího nepřítele gravidity.

Nejde-li o rizikové těhotenství, nemělo by zpočátku mít fyzické zatížení žádné omezení. S narůstajícími měsíci těhotenství by žena měla postupně volit takový sport, který ji nepůsobí dyskomfort a na co stačí. Jen je potřeba si uvědomit, že rostoucí plod a s tím související váha zatěžuje metabolismus a kardiovaskulární aparát. Těhotná žena proto nemá moc velkou výkonnostní rezervu. Mění se jí těžiště a zhoršená rovnováha zpomaluje reakční dobou.  V těhotenství je potřeba zvolit tedy takový sport, který vám ani dítěti neublíží. Pokud si nejste jista, je potřeba se zeptat svého gynekologa.

Několik pravidel pro jakýkoli pohyb provozovaný v těhotenství:

  • Jakýkoli sport provozovaný na profesionální úrovni raději odložte na pozdější dobu
  • Nikdy byste neměla cvičit na plný plyn, tak jak jste byla zvyklá
  • Jakmile se začnete potit, zvolněte nebo přestaňte, cvičte v tempu, které vám vyhovuje
  • Nedělejte cviky, které zvyšují tlak v břiše
  • Pozor na prochlazení
  • Pozor na sporty, u kterých byste mohla utrpět nějaký pád

 

Jízda na kole - Z fyzických aktivit není potřeba vyloučit ani kolo, je potřeba ale zvolit správný terén a volnější tempo. Posiluje totiž činnost srdce a prospívá páteři.  V posledním trimestru dochází díky hormonům k uvolnění pánve, může se tedy stát, že jízda na kole nebude moc pohodlná. Žena může býti náchylnější na opruzeniny a urologické záněty.  Proto by asi ve třetím trimestru žena na kole jezdit už neměla.

Tanec - Klidný a umírněný tanec přispěje k dobré pohodě, problém je spíše v tom, pokud se provozuje v silně zakouřených místech. Docela vhodnou alternativou je břišní tanec, který posiluje břišní a zádové svaly. Navíc toto pohupování je příjemné i dítěti.

Plavání - Je jeden z nejpřirozenějších pohybů a je vhodné až do konce těhotenství.  Jediné omezení se týká studené nebo znečištěné vody, kde byste mohla chytit infekci.

Tai-či - Je pro těhotné velmi vhodné, protože má velice pozitivní a uklidňující účinek na tělo i duši. Příznivě ovlivňuje pohybový systém, hlavně páteř a klouby, posiluje imunitu a pomáhá při úzkostných stavech.

Chůze - Je dalším velmi zdravým pohybem, pro zvýšení efektivity může jít i o rychlé tempo.

Cvičební míč - Je velmi vhodný, protože pomáhá k posilování zejména pánevního svalstva, které budete potřebovat při porodu. Je vhodný pro relaxaci i v předporodní fázi. Při kontrakcích omezuje bolesti zad a způsobuje správnou rotaci dítěte při jeho sestupu.

Těhotenská gymnastika - Jde o speciální cviky, které zlepšují průběh porodu. Naučíte se zde nejen správně dýchat, čímž se vám, při porodu sníží práh bolesti. Tyto kurzy vedou důkladně proškolené lektorky.Jsou ale sporty, které byste si v těhotenství měla rozhodně odřeknout. Patří mezi ně jízda na koni, seskoky odkudkoli a kamkoli, terénní běh, míčové hry, sprint, aerobic, tenis, bruslení, lyžování, potápění a vysokohorská turistika.Nejde o sport jako takový, ale důsledky které mohou přinést např. při nárazu nebo zásahu míčem.

Zkrátka. Sportovat v tomto období byste neměla ze strachu ze ztloustnutí, ale pro udržení kondice a dobré pohody.  A to zejména proto, že každá žena je jiná a každé těhotenství je jiné i u téže ženy. V duchu se pak omlouváme těm, kterým jsme se vysmívaly při našem prvním těhotenství.

Sdílet

Komentáře   

0 #1 Radka 2016-01-27 13:28
Dobrý den, já jsem těhotná potřetí a musím říct, že těhotenství bez sportu si nedokážu představit, ostatně tak jako celý svůj život. Těhotenství mám opět úplně pohodové a velký podíl na tom přikládám, právě životosprávě, užívání probiotik, které beru už roky i s manželem a dětmi a pozitivnímu přístupu k věcem a celkově k životu. Prostě když se něco má stát tak se to stane. V pokročilém těhotenství se mi nejvíce ze sportu osvědčilo plavání...
Citovat
TOPlist