Moudrost dnešního dne:

Pravdu je třeba říkat jen tomu, kdo ji chce slyšet.

...

Právě přítomno: 565 hostů a žádný člen

Domácí sauna?

.

Domácí sauna má bezesporu své výhody. Jedním z nich je možnost saunování kdykoli si vzpomenete. Výhodou je i lepší hygiena, kterou jste schopni si ve své sauně vytvořit. Nevýhodou je ovšem vyšší cena a v případě, že ji nebudete využívat pravidelně, pak je určitě levnější variantou sauna veřejná. S největší pravděpodobností je původ saun ze skandinávských oblastí. Odtud tedy "Finská sauna".

  • Ať už si ale pořídíte saunu vlastní anebo si zajdete do veřejné, je potřeba dodržovat určité zásady, které vám tuto činnost zpříjemní a zefektivní.  
  • -před saunováním stejně jako před plaváním bychom neměli mít  žaludek ani plný ani prázdný
  • -rozhodně je vhodné před saunou vypít dostatek čaje, vody nebo minerálky, abyste měli co potit, během procesu raději už nepijte
  • -dalším špatným společníkem v sauně je alkohol a cigarety
  • -do sauny byste měli jít příjemně odpočati a rozhodně ne po žádné fyzické zátěži
  • rozhodně byste neměli vstupovat do sauny nemocní
  • -pobyt v sauně je nevhodný u  epilepsie, cukrovky, kardiovaskulárních potíží, kožní onemocnění a ani úplně zdravým jedincům nemusí být pobyt v sauně příjemný
  • -před vstupem do sauny se vždy osprchujte vlažnou vodou, umyjte mýdlem a pak se osušte
  • -sedněte si na ručník nebo si lehněte na prostěradlo, ležení je vhodnější, protože celé tělo bude ve stejném teplotním pásmu, nevhodné je sedět způsobem jako sedíte na židli, může vést k závratím nebo bolesti hlavy
  • -v různých místech saunovací kabiny je různá teplota, nahoře je nejtepleji a proto byste se tam neměli vydávat, pokud saunování neprovozujete delší dobu
  • -pozor na kovové části, které do sauny nepatří a nepříjemně pálí, ale může jít např. o váš řetízek na krku
  • -doba pobytu je silně individuální a pohybuje se od 5 do 15 minut
  • -pocítíte-li nevolnost okamžitě odejděte i když jste tohoto času nedosáhli
  • -vyvarujte se při pobytu v sauně větší aktivitě
  • -v sauně můžete dýchat nosem i ústy s normální frekvencí
  • -při pocitu pálení vzduchu při dýchání si překryjte nos i ústa dlaní
  • -až se začnete potit, můžete si žínkou stírat z kůže odumřelé buňky, pokožka se tím krásně vyhladí, rovněž tření rukou je prospěšné, protože otevírá kožní póry a vyplavují se nečistoty z kůže
  • -pozor, aby se vám nezamotala hlava při vstávání
  • -po uplynutí doporučené doby pobytu nebo při pocitu pálení ušních boltců, špičky nosu či bradavek vyjděte ven
  • -když vyjdete ze sauny, osprchujte se studenou nebo vlažnou vodou, nebo vlezte do studeného bazénku pozvolným ponořováním, nikoli skokem! Pokud možno i s hlavou, nebo alespoň po zátylek
  • -jakmile si namočíte hlavu, nebude studená voda tak nepříjemná, bez ochlazení organismu se efekt sauny ztrácí
  • -sledujte průběh 3 fází: Nejprve se dostaví pocit chladu. Poté začnete cítit tepelnou pohodu.  V poslední fázi, kdy opět nastoupí pocit chladu, vyjděte z bazénu a můžete se vrátit do sauny
  • -po posledním ochlazení se opláchněte vlažnou vodou, nepoužívejte už mýdlo a zabalte se do suché osušky a na chvíli si odpočiňte. Odpočinek by měl trvat nejméně stejnou dobu, jakou jste strávili v sauně (alespoň 20 minut).
  • -potící proceduru bychom neměli opakovat více než 3x po sobě
  • -před posledním vstupem do sauny si umyjte vlasy
  • -rozhodně byste si ani po sauně neměli plánovat nějakou větší aktivitu nebo společenské aktivity
  • -je potřeba ale doplnit tekutiny např. chlazený čaj, minerálka nebo vybrané isotonické sportovní nápoje.
  •  

Pokud jste saunování provedli správně, budete se cítit příjemně unavení.

Pravidelné saunování vám rozhodně vylepší kvalitu pleti, vypotíte škodliviny a organismus se výrazně okysličí. Rozšíří se vám kožní cévy, čímž podpoříte kardiovaskulární systém. Váš organismus se otuží a budete odolní proti nachlazení, celkově posílíte imunitu.

Saunování je vhodné i pro děti od tří let. Vhodný interval saunováním by měl být nejméně 1x týdně.

 

Skandinávská sauna má dvě varianty:

Klasická, kde se polévají kameny párou, teplota se pohybuje kolem  75 až 90 °C, vlhkost vzduchu 20 až 35 %

Suchá sauna je daleko teplejší, teplota je tam 95 až 100 °C a vlhkost vzduchu 5 až 10 %.

 

Sdílet
TOPlist
SEO Rozcestník