17 září, 2024

Triky potravinářského průmyslu

potravinářský průmyslPotravinářský průmysl si plně uvědomuje, že nejvíce se dá vydělat na průmyslově zpracovaných výrobcích, proto potřebují, abychom se na těchto výrobcích stali závislými už odmalička.

Kupujeme si různé křupinky na snídani, pak se stravujeme “na ulici” a večer si uděláme něco “z pytlíku”.
To že si kupujeme maso plné vody, které se po tepelné úpravě smrskne na poloviční velikost, je už celkem profláknutý fígl, proto se výrobci snaží vymyslet něco nového.

V obchodech už jen zřídka kdy narazíte na pravou šunku, která se vyrábí z jednoho kusu masa. Víte jak výrobci docílí toho, aby ty malé kousky masa držely pohromadě, aby se pak “šunka” dala krájet, a přitom se nerozpadla? Zní to až neuvěřitelně, ale ony se ty kousky masa k sobě jednoduše slepí pomocí enzymů. Povznese-li se nad silným chemickým zápachem, který enzymy vydávají (časem zápach vyprchá), docílíte krásný, i když nesourodý kus masa, který drží pohromadě, jako by tak maso samo narostlo.

Máte rádi krevety, kaviár a lososa?

Kdo by řešil, co vlastně jí?  Jenže kreveta nemusí být krevetou a losos lososem. Výrobci pochopili, jak vydělat na odpadním mase z ryb, které by jinak nikdo nekoupil.

Přidají dochucovadla, slisují vše do tvaru krevety a obarví to na růžovo. Stejně tak se velice snadno dá obarvit levné rybí maso tak, aby vypadalo jako losos a na balení se někam napíše, že jde o náhražku. Vy ale spěcháte. Šup s tím do košíku.

Podívali jste se někdy na štítek luxusní krabičky černého kaviáru? Možná zjistíte, že to vlastně ani kaviár není, a že jste si právě koupili vodu se spoustou zvýrazňovačů chuti a obarvenou tresku,  abychom se necítili až tak moc podvedeni, že tam není maso.

A co maso

Mleté maso, které lze koupit téměř v každém supermarketu má krásnou barvu, aby v nás vzbudilo dojem, že jde o kvalitní maso s nízkým obsahem tuku. Ve skutečnosti obsahuje tento výrobek jen 70% masa a zbytek jsou rostlinné bílkoviny, barviva a dochucovadla. Když si spočítáte cenu, kterou jste za balíček zaplatili, tak zjistíte, že je pro vás levnější si maso umlít doma.
sirup
Krásně růžové maso v regálech supermarketů přímo láká k uvaření nějaké dobroty.  Jenže. Aby maso vypadalo čerstvě po mnoho dní, kdy leží v regále, je do balení napumpován kyslík (ochranná atmosféra). To, že kyslík umožňuje růst aerobních bakterií a plísní, výrobce moc nezajímá a my to okem nevidíme. Poznáme to, když maso  rozkrojíme a, zjistíme, že je uprostřed šedivé, zatuchlé, po uvaření je tuhé a má chuť po rybím tuku.

Začnete tedy nakupovat jen u místního řezníka v naději, že jste to vyřešili, jenže někteří řezníci začali fígl se stlačeným kyslíkem používat taky.

 

Jídelny

Kde vy a vaše děti jíte, když jste v práci? Dnes chce být každý rychle bohatý, a tak ani na těchto místech nečekejte žádné  zázraky. Restaurace nakupují ve velkoobchodech (potravinářský průmysl), kde se prodává např. šunka na pizzu. Ta obsahuje jen 51% masa a zbytek je voda, škrob, emulgátor, aroma uzeniny a dochucovadla.

Na pizzu se dává i sýr, ale ten je drahý. Takže je potřeba ušetřit i zde a z větší části nějak nahradit. Proto se na pizzu dává náhražka, která je vyrobena z rostlinného tuku a jako sýr jen vypadá. 

 

Večeře z mikrovlnky

Přijdete z práce, a nemáte čas na nějaké složité vyvařování. Sáhnete tedy po hotovém jídle. Jídlo z pytlíku velmi pravděpodobně obsahuje glutaman sodný. Díky glutamanu cítíte na jazyku výraznější chutě. Glutaman ale může porušit spouštěče chuti a vy dostanete hlad i když už jste jedli.

Začínáme být opatrní na různé konzervanty, emulgátory a ochucovadla, tak nás musejí výrobci oklamat jinak. Na etiketách se nedočteme, že výrobek obsahuje Ečka. Naopak, dočte se, že jde o čistě přírodní produkt, bez konzervantů a přísad zvýrazňovačů chuti, bez umělých barviv. Glutaman sodný se nahradí kvasnicovým extraktem, který ale manipuluje s chutí k jídlu stejně jako glutaman. Výrobky se dobarví, aby byly lákavé a náležitě se dosladí, abychom byli spokojeni.
masoOvocné jogurty po deklarovaném ovoci jen touží, protože v jednom kelímku bývá jen malý kousek jahody. Nevadí, protože barvu má hezkou a chutná nám.

Marketingové triky jsou mnohdy dalším způsobem, jakým vám výrobci lezou do hlavy. Vědí, že kvůli krátké dopravě (čerstvosti) dáte přednost potravinám z vašeho regionu. Nakoupí-li tedy výrobce sledě a zpracuje je až ve vašem regionu, pak je to regionální produkt a vůbec nepřemýšlíte o tom, že ve vašem regionu přeci žádní sledi nejsou.

Když bude chtít výrobce prodat půl litrovou láhev “zdravého” nápoje, který obsahuje jen 4 maliny a jedno zrníčko granátového jablka, tak potiskne co největší plochu obalu žádaným ovocem. Téměř všechny nákupy se totiž odehrávají v našem podvědomí. Musejí tedy nabídnout nějaký pozitivní podnět, který vás zaujme na první dobrou. Je-li správně zvolený obal, který má správným název, pak si výrobek koupíte i když vás pak může další popis varovat, že není něco v pořádku.

Zdroj: Video – TV SK2

https://www.youtube.com/watch?v=T1b86cu3EOM

Další příspěvky z této kategorie

Související příspěvky

Zanechte Odpověď