Policie ČR přijme denně jedno až dvě hlášení o napadení či znásilnění žen. Jedná se ovšem pouze o zlomek skutečného počtu útoků na ženy, jelikož trestný čin tohoto charakteru nahlásí pouze každá osmá žena, která se stala jeho obětí. Zanedbatelný není ani počet případů obtěžování, stalkingu či domácího násilí. Následky těchto útoků by byly mnohem menší, pokud by ženy měly k dispozici možnost přivolat si rychlou a účinnou pomoc. Řešení přitom existuje a nachází se na dosah ruky.
Jelikož prakticky každý druhý dospělý člověk v České republice vlastní chytrý telefon, nabízí se právě toto zařízení, které nosíme neustále při sobě, jako vhodný prostředek prevence osobní ochrany, prostřednictvím kterého lze rychle přivolat pomoc. Napadená žena ale samozřejmě nemá příležitost vytočit linku 112 a sdělit podrobnosti o místě a způsobu probíhajícího útoku.
Proto přichází na pomoc služba Safety Guard (pomoc v nebezpečí.cz) s monitorovacím centrem, operujícím 24 hodin denně. V případě nebezpečí, nebo přímo útoku, stačí jen zatřepat telefonem či poklepat na jeho displej, aby byl automaticky pořízen a do monitorovacího centra odeslán zvukový a obrazový záznamu krizové situace, společně s informací o přesné aktuální poloze uživatele v nesnázích. Hlášení během okamžiku přijme některý z operátorů monitorovacího centra a okamžitě začne krizovou situaci řešit.
„Naše monitorovací centrum se může okamžitě spojit s Policií ČR a dalšími složkami záchranného systému. Z našich dlouhodobých zkušeností ovšem vyplývá, že naši operátoři zvládnou vyřešit většinu potenciálně rizikových situací také instrukcemi, jak se má osoba, která se cítí ohrožena, zachovat,“ uvádí Mark Zicha, jednatel společnosti Safety Guard, a dodává: „Ať už nakonec je či není nutný zásah policie, rozhodující je, že mají ženy možnost okamžitě si přivolat pomoc, kdykoli se cítí v nebezpečí.“
Vše, co musí žena, či jakýkoli jiný uživatel chráněný službou Safety Guard, učinit, je aktivovat si příslušnou aplikaci ve svém chytrém telefonu v okamžiku, kdy se vydává na cestu přes potenciálně nebezpečná místa (parky, sídliště, podzemní parkoviště), například při návratu domů z práce, cvičení či z kina ve večerních a nočních hodinách. Pro přivolání pomoci v nouzi se telefon neodemyká a nevytáčí se žádné číslo – stačí s ním pouze zatřepat. Po příchodu domů lze Safety Guard opět jednoduše deaktivovat.
Prevence před rizikovými situacemi
Posláním služby Safety Guard (pomoc v nebezpečí.cz) je nejen rychlá a účinná pomoc v situaci akutního ohrožení, ale rovněž i prevence a předvídání potenciálně nebezpečných situací. Dlouhodobé statistiky ze všech zemí, kde je služba Safety Guard k dispozici, ukazují, že jen asi 3 % přijatých hlášení vyžaduje zapojení policie či jiné složky integrovaného záchranného systému. Plných 92 % spuštěných poplachů je vyřešeno hovorem s operátorem monitorovacího centra Safety Guard.
Službu Safety Guard využívají při potenciálně rizikových činnostech podobnou měrou ženy i muži a rodiče ji aktivují rovněž v telefonech svých dětí – aby měli jistotu, že přijdou v pořádku ze školy nebo na trénink do sportovního kroužku. Kromě volání o pomoc do monitorovacího centra lze Safety Guard využít i pro kontrolu aktuální polohy členů rodiny. Rodiče si tak například mohou snadno ověřit, zdali je jejich dítě v pořádku ve škole či doma.
Vyzkoušejte si Safety Guard
Aplikaci Safety Guard si můžete zdarma stáhnout do mobilních telefonů s operačními systémy iOS, Android nebo Windows. Po aktivaci a zadání kódu SG30 je prvních 30 dní užívání aplikace zdarma, poté je automaticky aktivován (zvolený) cenový balíček. Uživatel má možnost ve zkušební 30 denní lhůtě užívání aplikace kdykoli okamžitě bezplatně ukončit.
Autor: Alexandra Kostřicová